Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 25, 2006

Αγάπη: μη συγχέουμε το συναίσθημα με τη συμπεριφορά...

Συνεχίζοντας από το προηγούμενο ποστίδιο και θέλοντας να καταγράψω για άλλη μια φορά το πως βιώνω εγώ την αγάπη. Η άποψη μου αυτή είναι κατασταλλαγμένη, ίσως όχι απόλυτο βίωμα ακόμη, αλλά νομίζω θα μου κάνει παρέα μέχρι να κλείσω τα ματάκια μου.

Για μένα η αγάπη εκφράζεται ως άνευ όρων αποδοχή, εννοώντας ότι δέχομαι αυτό που είσαι σήμερα και αυτό που θα είσαι αύριο, μπορεί να μη μου αρέσει, μέσα μου να επιθυμούσα κάτι άλλο, αλλά σε αγαπώ ανεξάρτητα από αυτό που είσαι. Θεωρώ ότι η αγάπη είναι ολική κατάσταση της ψυχής, περιλαμβάνει όλη τη φύση, δηλαδή εμένα, τους άλλους, το περιβάλλον, τις καταστάσεις. Ως ολική κατάσταση ψυχής, δεν υπάρχει χώρος για μίσος, δε μπορώ να έχω μίσος για ένα κομμάτι της ζωής και αγάπη για άλλο. Είναι ασύμβατο.

Δε μιλάω για έρωτα, μιλάω για αγάπη. Ο έρωτας είναι μια άλλη κατάσταση όπου λειτουργούν άλλες διεργασίες, ένστικα, δεδομένα.

Αλλά, επειδή είμαστε άνθρωποι (και ευτυχώς), με λάθη, πάθη, κάπως πλασμένοι από το γενετικό μας κώδικα και τα βιώματα μας, η συμπεριφορά μας καθορίζεται και από άπειρους άλλους παράγοντες εκτός από την αγάπη. Μπορεί να σε αγαπώ αλλά η συμπεριφορά μου να δείχνει μη αγάπη. Στα μάτια σου, επειδή δε ταιριάζει με τις προσδοκίες σου για το πως συμπεριφέρεται κάποιος που αγαπά, στα μάτια μου, γιατί ωθούμαι από άλλες δυνάμεις, ξέχωρες από την αγάπη μου για σένα, να δρω όπως δρά κάποιος που δε σε αγαπά.

Το προαναφερθέν είναι ένα ακόμη μάθημα που μου δίνει καθημερινά ο γιός μου. Για την αγάπη μου για αυτόν δεν έχω ουδεμία αμφιβολία. Γεννήθηκε μαζί με αυτόν, τη στιγμή που τον είδα πρώτη φορά, σε συνθήκες αντίξοες, και παρόλο που ο ερχομός του μου είχε διαλύσει τη ζωή. Πριν τον γεννήσω πίστευα ότι δε θα μπορούσα καν να τον συμπαθήσω, μόλις τον είδα, απλά πλυμμήρισα από αγάπη. Και η αγάπη θεριεύει, ανατροφοδοτείται όχι από αυτό που ο Ιάσωνας γίνεται, ή από αυτά που κάνει και επιστρέφει σε μένα. Ανατροφοδοτείται μόνο και μόνο από την ύπαρξη του. Και η αποδοχή είναι ολοκληρωτική.

Κι όμως
Δε του προσφέρω όλα αυτά που ξέρω ότι έχει ανάγκη, ακόμη κι όταν τα ζητάει, όχι από έλλειψη αγάπης, αλλά επειδή δεν αντέχω, είναι πάνω από μένα και τις δυνάμεις μου. Ναι, θα μπορούσα να το κάνω, να θυσιαστώ, και να είμαι η ηρωίδα μάνα, αλλά για πόσο; Ένα, δύο, πέντε χρόνια; Πότε η προσφορά θα μετατρεπότανε σε πίκρα και αναμονή ανταπόδοσης;

Κι έτσι,
φεύγω το βράδυ και βγαίνω, κι ας μου ζητάει να μείνω (μας πως είναι δυνατόν να μη θέλεις να είσαι κάθε στιγμή με αυτόν που αγαπάς;),
αρνούμαι να παίξω μαζί του μερικές φορές γιατί βαριέμαι (μας πως είναι δυνατόν να βαριέσαι αυτόν που αγαπάς;),
θυμώνω και φωνάζω (μας πως είναι δυνατόν να τρομοκρατείς αυτόν που αγαπάς;)
και η χειρότερη προδοσία της αγάπης μου; Του δείχνω πως λειτουργεί ο κόσμος, τον διαμορφώνω, αυτή είναι μια από τις δουλειές μου ως γονιός άλλωστε, αλλά το κάνω σύμφωνα με τις δικές μου αξίες, καταβολές, πιστεύω. Πιθανότατα αντίθετα στο είναι του, σε αυτό που θα του ταίριαζε. (Παρα)μορφώνοντας τον, προδίδω την αποδοχή μου για αυτόν, στην ουσία την αγάπη μου.

Και αν σε αυτή τη σχέση που η αγάπη είναι αναμφίβολα υπαρκτή, η συμπεριφορά μου είναι τόσο ξένη στην αγάπη, πόσο μάλλον σε άλλες. Και αυτό που βλέπω να συμβαίνει σε αυτή τη σχέση, το επεκτείνω σε όλες μου τις σχέσεις, και το αναγνωρίζω σε όλους τους ανθρώπους.

Οπότε ναι, μη συγχέετε το συναίσθημα με τη συμπεριφορά, είναι ανεξάρτητα, πηγάζουν από διαφορετικά κομμάτια του εαυτού μας.

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικο. It seems you have mastered love issues!

αλκιμήδη είπε...

Θα μπορούσα να διακρίνω μια ελαφρά ειρωνία στα λόγια σας αγαπητε nuwanda (και θα την άξιζα) αλλά επειδή είστε εσείς, το προσπερνώ.
Τίποτα δεν έχω καταλάβει, κι αν έχω ποιό το όφελος.
Άποψη είναι, όχι βίωμα ακόμη, το προσπαθώ, και ευελπιστώ όταν το κατακτήσω να βρω και τη γαλήνη.

Ανώνυμος είπε...

Σε διαβεβαιω αγαπητη μου οτι δεν υπονοουσα καθολου αυτο που σκεφτηκες (αλλα εκ των υστερων αντιλαμβανομαι οτι το σχολιο θα μπορουσε να ειδωθει και ετσι - ζητω συγγνωμη για την διατυπωση!)

Εγω αντιθετως νομιζω οτι εχεις κατανοησει βαθια την ουσια της αγαπης και ως εκ τουτου μπορεις να την λοιδωρεις, να την απομυθοποιείς ή να την υπερβαινεις κατά βούληση.

Ποιο το ώφελος? προφανως τιποτα το χειροπιαστο - αλλα για ωφέλη νοιάζονται μονο οσοι βλέπουν την αγαπη ως trading game...

markos-the-gnostic είπε...

ενδιαφέρον το καταληκτικό συμπέρασμα, άλλο η συμπεριφορά, άλλο το συναίσθημα, ναι πράγματι
τώρα ως προς τις πρακτικές σου με τον Ιάσονα εγώ τις θεωρώ αγάπη (συναίσθημα) ανακατεμένη με μέτρο (συμπεριφορά) - για δες άλλωστε πώς είχε μεγαλώσει η Αλκιμήδη τον Ιάσονα (κι αυτός ο Αίσων τι ρόλο τελικά έπαιξε;)

Alexandra είπε...

alcimede mou :)

Συμφωνώ... άλλο η συμπεριφορά άλλο τα συναισθήματα...

Όσον αφορά την αγάπη ενός ζευγαριού είναι τα πράγματα ιδιαίτερα. Πολλές φορές συμπεριφερόμαστε έχοντας στο μυαλό μας την αντίδραση του άλλου ή τη μη δράση του και έχουμε οι ίδιοι προσδοκίες.

Χρειάζεται ιδιαίτερη δουλειά εσωτερική αλλά και σαν ζευγάρι, αφού μιλάμε για αγάπη, και όχι για έρωτα... Χρειάζεται το ζευγάρι σε νύχτες σκοτεινές, γεμάτες καταιγίδες και εφιάλτες και άγρια θηρία να ξεγυμνωθεί και να αντιμετωπίσει τα τέρατα της συγκεκριμένης σχέσης. Με ανοιχτή συνέχεια... θετική ή αρνητική.

Αν δεν γίνει αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να προχωρήσει μια σχέση... Δεν ξέρω πόσοι τολμούν.

αλκιμήδη είπε...

nuwanda
ευχαριστώ (δε χρειαζότανε η επεξήγηση, το' ξερα)
Μου αρέσει αυτό: "μπορείς να την λοιδωρεις, να την απομυθοποιείς ή να την υπερβαινεις κατά βούληση."
πολύ

Μάρκο
μα η Αλκιμήδη δε μεγάλωσε τον Ιάσονα, ούτε ο Αίσων, ο κένταυρος τον μεγάλωσε. Εκεί δε μπορώ να βρω το μπουσουλά μου (κι εξάλλου δεν τον συμπαθώ τον Ιάσονα των αρχαίων χρόνων)

αλκιμήδη είπε...

Αλεξάνδρα καλημέρα
Όλες οι σχέσεις έχουν τέρατα και όσο πιο σημαντική η σχέση τόσο πιο ορατά τα τέρατα. Αλλά αν δε τολμήσουμε να τα αντιμετωπίσουμε τότε μιλάμε για μη σχέση. Και μερικές φορές όταν τα αντιμετωπίζουμε μαζί με τα τέρατα σκοτώνουμε και τη σχέση.
Όλα μέρος της διαδικασίας μάθησης και ωρίμανσης υποθέτω

Σταυρούλα είπε...

Πολύ φιλοσοφημένη σε βρίσκω, Αλκιμήδη μου! Και τα δυο ποστ (αυτό και το προηγούμενο ) κατασταλαγμένη σοφία! Φιλιάάά!

Alexandra είπε...

alcimede,

Ναι, πρέπει να αφήνουμε το χρόνο και τη σχέση να αναπνεύσει... τα πράγματα μας καθοδηγούν μόνα τους, αρκεί να έχουμε τα μάτια μας και την καρδιά μας ανοιχτή.

Ο χρόνος είναι σύμμαχος σε κάθε είδους σχέση. Ο χρόνος αποκαλύπτει το ψέμα ή την ουσία... Αν θέλουμε ή αν δεν θέλουμε δεν παίζει ρόλο...

Alkyoni είπε...

δεν τον συμπαθείς λόγω της Μήδειας;
:)

αλκιμήδη είπε...

renata
ευχαριστώ και ματς μοθτς και σε σένα

Αλεξάνδρα
ακριβώς έτσι. Το πως ψάχνω ακόμη.

Αλκυόνη
Μα φυσικά. Ταυτιζόμουν πάντα με τη Μήδεια εξάλλου.

114ΛΕΞΕΙΣ είπε...

δε νομιζω πως μπορείς να βάζεις δίπλα δίπλα την αγάπη για το παιδί σου και την αγάπη για τον "άλλον"

αλκιμήδη είπε...

Μα αγαπητέ padrazo το παιδί μου μαθαίνει τι είναι αγάπη, πως εγώ τη βιώνω και την εκφράζω. Εκεί που είμαι σίγουρη για το συναίσθημα και ξέρω ότι δε προέρχεται από ανάγκη κάλυψης των οποιοδήποτε εσω μου. Εκεί γνωρίζω ότι η αγάπη μου "είναι" και μπορώ και την παρατηρώ.
Αγάπη γενικώς όμως, όχι για τον "άλλον", αυτό είναι έρωτας και κατά συνέπεια τελείως διαφορετικό.

Ανώνυμος είπε...

Όντως η αγάπη η μητρική δεν μπαίνει δίπλα - δίπλα με την αγάπη προς τον άλλον. Όπως λέτε κ. alcimede η αγάπη για το παιδί γεννιέται μαζί με αυτό και για άλλους όταν αυτό ακόμη είναι έμβρυο, πολύ απλά γιατί αυτή η αγάπη είναι σωματική κατά κάποιο τρόπο, βιολογική, τη δίνει η ίδια η φύση σαν όπλο για να μπορέσει το ανθρώπινο μωρό να επιβιώσει και να μεγαλώσει, για το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται ώστε το είδος μας να φτάσει στην ωριμότητα.
Ακριβώς για τον ίδιο όμως λόγο, το βιολογικό, ενώ είναι άνευ όρων, δεν εκφράζεται ως τέτοια, γιατί το παιδί - άνθρωπος μεγαλώνει για να ανήκει σε κάποια κοινωνία (βασικό γνώρισμα του είδους μας)και βασικός εκπρόσωπος αυτής τα πρώτα χρόνια και στις δυτικές κοινωνίες, είναι ο γονιός, συνεπώς αυτός πρέπει να μεταφέρει στο παιδί τους κώδικες της ομάδας. Σ΄αυτούς ανήκουν όσα είπατε πιο πάνω,(να μη θέλεις να είσαι κάθε στιγμή με αυτόν που αγαπάς,να βαριέσαι αυτόν που αγαπάς, να φωνάζεις σ΄αυτόν που αγαπάς) αλλά και άλλα πιο δύσκολα που θα χρειαστεί να του μάθετε αργότερα. Συνεπώς δεν είναι η χειρότερη προδοσία της αγάπης σας, είναι απλά το μεγάλωμα του παιδιού μας, όπως οριστήκαμε από τη φύση μας να κάνουμε, που πρέπει να προσδοκάμε να του δώσει τη δύναμη στη ζωή του να μην έχει ανάγκη τη δική μας αγάπη για να σταθεί και να προχωρήσει στη ζωή του ως μέλος της ομάδας των ανθρώπων...
Και να ξέρει πως η αγάπη των άλλων (και όχι της μητέρας) αφού δεν είναι όλα τα παραπάνω, δεν είναι πλήρης αποδοχή, κι΄ούτε ποτέ μπορεί να είναι, αλλά κερδίζεται και χάνεται, ανάλογα με τους κώδικες και τους κανόνες της ομάδας που ανήκεις και του άλλου που επιλέγεις...
Συγγνώμη για το μακροσκελές σχόλιο

Orelia είπε...

καποια που δεν θα συνεκρινα, ποσο μαλλον θα ταυτιζα, ειναι ο ερωτας κι η αγαπη
ο ερωτας ειναι συναισθημα με ημερομηνια ληξης, πιστευω
η αγαπη, οχι...

λες καπου.. "Εκεί που είμαι σίγουρη για το συναίσθημα και ξέρω ότι δε προέρχεται από ανάγκη κάλυψης των οποιοδήποτε εσω μου"
μεσα απο μια συγκεκριμενη διαδρομη 48 σχεδον χρονων ερχομαι να ομολογησω (προσεξε το ρημα) ο,τι οτιδηποτε προερχεται απο αναγκη καλυψης των εσω μου
ακομη και το να δινω...

καλησπερα

αλκιμήδη είπε...

γεωργία
σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Φωτιές μου ανάβεις, γιατί αυτά που λες τα στηρίζεις καλά. Πρέπει να αφήσω το συλλογισμό σου να ωριμάσει μέσα μου, ίσως να διαβάσω κάτι σχετικό. Ελπίζω να διαφωνήσω στο τέλος.
Καλησπέρα


orelia
καταρχήν καλως όρισες στο σπιτικό μου και να σε ξαναευχαριστήσω για το άλλο σχόλιο.
Και εγώ ομολογώ ακριβώς στο ίδιο, αυτό που παλεύω είναι να μην οδηγούμαι από αυτή την ανάγκη κάλυψης τουλάχιστον όχι τόσο βίαια και καταστροφικά. Είναι εφικτό άραγε;