Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 14, 2006

Εκπαιδεύοντας τη μαμά Αλκιμήδη

-Τι εστί πλούσιος Μανωλιό μου
-Ο εν τω ολίγα αναπαυόμενος

(**και για μένα όπου πλούσιος, καταλαβαίνω ευτυχισμένος)


Απο χθες κολλημένος στο μυαλό μου αυτός ο διάλογος από την Λωξάνδρα της Μαρίας Ιορδανίδου, αλλά στο δικό μου μυαλό συνεχίζεται

- Μόνο αυτό; Αρκεί;
- Όχι μόνο αυτό, θέλει και να ξέρεις να αντιμετωπίζεις τις αναποδιές.
Να επιθυμείς, να διεκδικείς, αλλά αν δε πάρεις, να προχωράς.
Είπαμε και τα "ολίγα" καλά
- Και άμα χάσεις κάτι από τα "ολίγα";
- Πάλι να προχωράς.

Όταν γεννήθηκε ο γιός μου δύο σκέψεις μόνο, κυρίαρχες. Σοκ, γιατί δεν υπήρχε επιστροφή στη παλιά ζωή και μία ευχή "Να γίνει ευτυχισμένος". Μόνο αυτό. Όλα τα άλλα καλοδεχούμενα αλλά μη αναγκαία. Μόνο να γίνει ευτυχισμένος. Ζητάω πολλά; Πάρα πολλά ίσως, ίσως όχι. Γιατί εύκολο να το λες, αλλά αν εγώ δε ξέρω "πως", πως θα του δείξω; Με υπόνοιες μόνο και στο περίπου γνώση βάλθηκα να κάνω ότι καλύτερο μπορούσα. Και ανακάλυψα ότι μεγαλώνοντας τον Ιάσωνα, ωριμάζω και εγώ. Μαθαίνω.

Ντροπαλή ούσα, σπάνια θα αρθρώσω το λόγο μου να διεκδισω δικαιώματα ή το δίκιο μου. Όμως επειδή ο Ιάσωνας λόγο δεν έχει και αν είχε δε θα ήξερε πως να τον χρησιμοποιήσει, και εγώ οφείλω να τον υπερασπίζομαι και να τον προστατεύω, αναγκάζομαι να αρθρώνω λόγο όπου απαιτείται για αυτόν. Και αποκτώ σιγά σιγά μια συνήθεια και μαθαίνω να αρθρώνω λόγο και για τον εαυτό μου.

Επειδή παιδί είναι, και συγκροτημένο δεν είναι, και είναι από δω και από εκεί, και αλλού για αλλού, εξασκώ την υπομονή μου. Και κάθε μέρα γίνομαι και καλύτερη. Και μαθαίνω τις αντοχές μου και εκεί που ξέρω ότι δε θα μπορέσω να αντεπεξέλθω, ή αποφεύγω τη κατάσταση ή μαθαίνω να ζητώ βοήθεια. Και μαθαίνω να αποδέχομαι τα όρια μου.

Του αρέσει η σταθερότητα, η ρουτίνα, απεχθάνεται τις αλλαγές. Και εγώ μαθαίνω να είμαι σταθερή στο περιβάλλον που του προσφέρω. Κάθε τόσο έχει ανάγκη να ελέγξει ότι ο κόσμος του είναι έτσι όπως πιστεύει, και δοκιμάζει τα όρια του, και εγώ μαθαίνω να είμαι συνεπής. Και επειδή είναι περιορισμένος ο αριθμός στα οποία μπορώ να έχω συνέπεια, μαθαίνω να ξεδιαλέγω τα σημαντικά, και τα άλλα να μη με νοιάζουν. Μαθαίνω να επιλέγω τις μάχες μου, και τις μη σημαντικές ή τις χαμένες από χέρι να μην τις δίνω.

Σε κάθε συνδιαλλαγή μαζί του ισχύουν παράλληλα δύο πράγματα, η κατάσταση όπως βιώνεται εκείνη τη στιγμή, και οι συνέπειες τις. Εκεί μαθαίνω να επιγκεντρώνομαι στο στόχο μου. Και να βάζω προτεραιότητες.

Μα τα πιο σημαντικά μαθήματα δεν τα φανταζόμουνα καν.

Μαζί του κατανόησα επιτέλους τι εστί αγάπη και έρωτας. Από τη πρώτη στιγμή που γεννήθηκε, χωρίς να ξέρω τι άνθρωπος θα γίνει, αγάπη. Ανευ όρων, αμόλυντη, αστέρευτη, αιώνια. Αποδοχή. Και κάθε μέρα όλο και περισσότερο, να τον κοιτάω και να λέω είναι αδύνατον να μπορώ να τον αγαπήσω πιο πολύ, η καρδιά θα σπάσει, κι όμως την επόμενη μέρα να είναι η αγάπη πιο μεγάλη, και την επόμενη πιο μεγάλη.

Και όπως μεγαλώνει και τον παρατηρώ, βλέπω ότι δε χρειάζεται εγώ να του δείξω τι είναι ευτυχία. Το έχει έμφυτο. Είναι απλά ευτυχισμένος. Όταν βλέπει ένα φορτηγό, ή βάρκα, ή σκυλί, ή ταμπέλα, ή οικοδομή, ή παιχνίδι, ή μαγαζί, ή ότι να είναι, φωνάζει με ενθουσιασμό τι είδε, χοροπηδά, χειροκροτεί. Και όταν θέλει να κάνει κάτι και δε μπορεί, εκνευρίζεται, θυμώνει, στεναχωριέται, εκφράζει τα συναισθήματα του, και μετά , έτσι απλά, βρίσκει κατι άλλο, και ξανά χαρά. Προχωρά. Είναι χαρούμενος με αυτά που έχει, ζητά και άλλα, δέχεται τις απογοητεύσεις και τις απώλειες, και προχωρά. Και έτσι απλά μου μαθαίνει αυτός το "πώς"




Αυτά σκεφτόταν σήμερα η Αλκιμήδη, επειδή (ξανα)ήρθε αντιμέτωπη με το γεγονός ότι δε μπορεί να προστατέψει τον Ιάσωνα, ούτε από τους ανθρώπους, ούτε από τη φύση, ούτε από τα πάθη και τα λάθη της Αλκιμήδης.





** Το βιβλίο το έχω χάσει, μπορεί και να μη το είχα και ποτέ, οπότε η φράση είναι όπως τη θυμάμαι. Αν είναι λάθος ενημερώστε με να την αλλάξω.

12 σχόλια:

Alkyoni είπε...

μη στο χαλάσω από τώρα.
Απόλαυσέ το όσο μπορείς τώρα που τα πολύ απλά πράγματα τον ενθουσιάζουν...
στα 13 είναι λίίίίγγγοοοοοοο διαφορετικά!
(βλέπε και θεωρία του χάους συν τους νόμους των πιθανοτήτων χμμμ και λίγο οι νόμοι το μέρφι δεν βλάπτουν)
όπως και να χει δως του ένα φιλί απ τη φίλη του alkyoni ...ΦΙΛΗ και όχι θεία!!
(Μην με πεις θεία στο παιδί είναι μικρό και δεν καταλαβαίνει πως το θεία στη συγκεκριμένη περίπτωσή -μου- βγαίνει απ το θεϊκιά. ®κλεμένο απ την ντολ
:p )
Καλημέρα!!!!!!!

Purple Overdose είπε...

Omorfo post...

Ανώνυμος είπε...

Όλο υπέροχο, μόνο αυτή η τελευταία παράγραφος με ανησύχησε λίγο. Όλα καλά;

Alexandra είπε...

Μεγαλώνετε μαζί, ωριμάζετε μαζί... ναι, τα λάθη είναι μέρος αυτής.

Κανείς δεν σου ζητάει να είσαι τέλεια, μόνη σου εξελίσσεσαι για εκείνον... και αυτό από μόνο του είναι καταπληκτικό...

Αγάπη λέγεται καλή μου...

αλκιμήδη είπε...

@ αλκυόνη
διανύω τη περίοδο του μέλιτος το ξέρω (και ότι προλάβουμε από αγκαλιές και χάδια ε;)

@purlple overdose
ευχαριστώ και καλώς μας ήρθατε.

@μπαμπάκη
όχι δεν είναι όλα καλά αλλά αντιμετωπίσιμα. Το παιδί καλά πάντως, που είναι και το πιο σημαντικό.

@ αλεξάνδρα
Έχω ακόμη πολλά να μάθω, είναι συνεχής η διεργασία.

Ανώνυμος είπε...

τα παθη και τα λαθη μην τα φοβασαι..... αυτα θα διδάξουν τον γιο σου να είναι άνθρωπος....

markos-the-gnostic είπε...

αλκ όσο πας σοφαίνεις, είδες τι κάνει ένα παιδί;

Кроткая είπε...

Πόσο σε ζηλεύω. Μακάρι να γίνω έτσι, σαν εσένα, αν αποκτήσω παιδί.

αλκιμήδη είπε...

@ nuwanda
Όντως έτσι είναι. Όταν παρουσιάζουμε στα παιδιά μια τέλεια εικόνα δε μαθαίνουν να αποδέχονται τα λάθη τους, την ανθρωπινη τους φύση.

@ Μάρκο
Και τι δε κάνει ένα παιδι!

@ krot
ευχαριστώ, απέχω πολύ ακόμη. Από τα γραπτά σου νοιώθω ότι θα ξεκινήσεις από πιο ισορροπημένη βάση. :)

Σταυρούλα είπε...

Γεια σου, Αλκιμήδη! Να σου ζήσει ο Ιάσονας και όσο για τα λάθη, κανείς δε γεννήθηκε μαθημένος!
Εγώ δεν έχω δικά μου παιδιά, μόνο τ' ανίψια μου, αλλά βλέπω τις αδερφές μου πως κι αυτές με τα ίδια ερωτήματα πορεύονται! :)

Ο Καλος Λυκος είπε...

Κυρία, κυρία! Να μουρμουρίσω λίγο;;;

"Τι εστί πλούσιος Μανωλιό μου; Ο εν τω ολίγω αναπαυόμενος", είναι το απόσπασμα...

Και να το ξαναδιαβάσεις το βιβλίο, είναι πανέμορφο...

:)

αλκιμήδη είπε...

Λύκε μου ευχαριστώ
Κάνω τη διόρθωση πάραυτα