Τρίτη, Οκτωβρίου 10, 2006

Ανήμπορη η μάνα

Γυρίζω από τη δουλειά κι έχω τη χαρά να περάσω δύο δυόμιση ώρες γεμάτες με το γιό μου. Παίζουμε, τρώμε παρέα, παίζουμε κι άλλο, κυνηγιόμαστε, διαβάζουμε, αγκαλίτσες, φιλιά, μπανάκι, μασάζ, αγκαλίτσα για γάλα.
Ένα τυπικό τελείωμα της μέρας μας. Η γλυκειά μας ρουτίνα. Στην αγκαλιά του γάλακτος, πιάνουμε κουβέντα για το πώς ήτανε μωράκι, αγαπημένο θέμα του Ιάσωνα.

"και σε έπαιρνα αγκαλίτσα όπως τώρα, καθόμασταν εδώ στη κουνιστή μας πολυθρόνα, εσύ έπινες γάλα από το στήθος της μαμάς και εγώ σου τραγουδούσα"
"τι τραγουδούσες"
"πολλά και διάφορα, σου είχα φτιάξει κι ένα νανούρισμα"
'θα μου τραγουδήσεις"

Κοιμήσου αγγελούδι μου, μες τη ζεστή αγκαλιά μου,
να σε γεμίσω με φιλιά και χάδια τρυφερά
Κοιμήσου αστεράκι μου, κοιμήσου και σε περιμένει,
μια τύχη ζηλευτή, ζωή ευτυχισμένη
Κοιμήσου περιστέρι μου, κοιμήσου κι ονειρέψου,
και τ' όνειρο σου το γλυκό, θα βγει αληθινό
Κοιμήσου πριγκιπά μου, κοιμήσου ξεκουράσου
και θα σου φέρει η αυγή, το γέλιο τη χαρά σου

Ωραίο δεν είναι; ΟΚ, γλυκερό και απλοϊκό ίσως, αλλά τρυφερό και δικό του. Φτιαγμένο για εκείνον.
Το απόγευμα και το τελείωμα της μέρας διαγράφονται τέλεια κι εγώ αχόρταγα μαζεύω στιγμές ζωής για τη καρδιά μου.

Όμως.
Εν μέσω της όμορφης στιγμής μας, ο Ιάσωνας αρχίζει να σπαράζει. Όχι κλάμα σωματικού πόνου, όχι κλάμα πείσματος. Ψυχικός σπαραγμός με δάκρυα ποτάμι. Υποφέρει μέσα του.
Και υποφέρει και η μάνα.

Αυτό το έχουμε ξαναπάθει. Όταν ήτανε 14 μηνών, άκουσε ένα απαλό τρυφερό τραγούδι και άρχισε να κλαίει. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ποτέ δεν τον είχε στεναχωρήσει μουσική. Περάσαμε κανά δίμηνο έτσι, με τα ζωηρά τραγούδια να είναι εντάξει, με τα σιγανά να υποφέρει. Προφανώς αποφεύγαμε τα σιγανά τραγούδια. Και μαζί με αυτά σταμάτησα και να του τραγουδώ τα βράδυα.

Δύο χρόνια τώρα δεν είχε ξανασυμβεί. Και σιγά σιγά, με το σχολείο κυριως που εστιάζει στη μουσική, ο Ιάσωνας έχει δείξει μια λατρεία στη μουσική. Μερικές φορές μάλιστα προτιμά να λέει τραγουδιστά αυτό που θέλει, φτιάχνει στίχους μόνος του και τραγουδά. Και του αρέσει να του τραγουδώ κι εγώ, παρόλη τη παραφωνία μου. Και τα βράδυα. Το νανούρισμα, η αλήθεια είναι, δεν είχε τύχει να του το ξαναπώ.

Τότε που είχε πρωτοσυμβεί όσο και να έψαξα δεν είχα μπορέσει να βρω την αιτία. Και ναι, συζητήθηκε το θέμα εκτενώς και με παιδοψυχολόγους. (Είχαμε και έχουμε συχνή επαφή με παιδοψυχολόγο εξαιτίας του θέματος του πατέρα) Δεν τον άφησα ποτέ να κλάψει χωρίς να τον παρηγορήσω άμεσα. Γενικά δεν ήταν ένα μωρό που έκλαιγε ουτως ή άλλως. Είχε και έχει πρόσχαρη προσωπικότητα, γελαστός, καλόβολος, ευτυχισμένος. Λόγω της δικιάς μου προιστορίας είμαι ιδιαίτερα προσεκτική και στα λόγια και στις πράξεις μου, να μην τον κάνω να αισθανθεί μη αγαπητός. Μπορώ να βάλω το χέρι στη καρδιά και να πω ότι αυτά τα τα τριςημιση χρόνια, και σίγουρα τον πρώτο χρόνο, προσέφερα αγάπη και αποδοχή στο παιδί. Και εγώ και η γιαγιά. Τις έξι φορές που βγήκα έξω από τον εαυτό μου, δεν τις ξεχνώ, και ξέρω πως τις αντιμετωπίσαμε και τις απαλύναμε μετά. Το συγκεκριμένο δεν συνδέεται με αυτές. By the book η μάνα. Και με τη καρδιά η μάνα. Όμως, άχρηστη η μάνα. Γιατί κάπου έχει γίνει ένας συνειρμός, κάποια πολύ άσχημη μνήμη έχει δημιουργηθεί. Δε μπορώ να φανταστώ τι θα μπορούσε να ήτανε αυτή. Κάποιος άστοχος λόγος; Κάποιος σωματικός πόνος; Δε ξέρω. Είναι υπαρκτή όμως. Γεγονός αδιαμφισβήτητο. Κάτι λέγαμε για την αμυγδαλή και το νεοφλοιό;

Πως θα μπορούσε να τη ξεπεράσει; άγνωστο. Πως μπορώ να τον προστατέψω από άλλες στο μέλλον; Επίσης άγνωστο. Δυστυχώς ποτέ δε μπορείς να ξερείς πως ένα παιδί θα εκλάβει και θα ενσωματώσει μέσα στη ψυχή του αυτά που συμβαίνουν γύρω του. Και η μάνα; Ανήμπορη η μάνα, απλώς αυτό. Και το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να συνεχίζω να πορεύομαι με μια ελπίδα μοναχά.

14 σχόλια:

γιώργος είπε...

καλημέρα αλκιμήδη...
πολύπλοκες οι σχέσεις...
η μόνη βάση τους, η αγάπη και η υπομονή...
και σίγουρα, είναι δύσκολο οι προσλαμβάνουσες να είναι μόνο από την μητέρα και όχι και από τον πατέρα...
θέλει δύναμη και προσεκτικά βήματα...
εύχομαι όλα να πάνε καλά...
και ο μικρός Ιάσωνας να μεγαλώσει ήρεμα και να τον δεις όπως επιθυμείς...

Marialena είπε...

Ψυχή μου...! Να πω κάτι αν και είμαι έξω από τον χορό? Επέτρεψέ μου. Ασε τον Ιάσωνα να εκφράσει αυτό που νιώθει, να ξαλαφρώνει με τον δικό του τρόπο και συ να σαι κει να τον χαϊδεύεις και να τον στηρίζεις. Χωρίς λόγια, χωρίς εξηγήσεις, έτσι απλά να είσαι δίπλα του!

Να χεις μια ανέφελη μέρα, Μ.

bebelac είπε...

"ανήμπορη η μάνα";;;
Αποκλείεται. Αυτό αποκλείεται.
Ίσως όχι πολύ ισχυρή, ίσως αμήχανη, ίσως μη γνωρίζουσα, αλλά με μια μεγάλη ψυχή, και με πολύ μα πολύ ζεστή παρουσία.
Έτσι, σίγουρα όχι ανήμπορη.
Και αυτό το ξέρει ο Ιάσωνας (αλλά και συ, είμαι σίγουρη)
Φιλιά και καλημέρες.

Alexandra είπε...

η μάνα δεν είναι ανήμπορη. είναι εκεί να δίνει αγάπη και φροντίδα στο μωρό της. και εκείνος από ένστικτο, το ξέρει πολύ καλά...

και αν κάτι τον πληγώσει, θα ξέρει ότι έγινε κατά λάθος... δεν μπορείς να τα ελέγξεις όλα (ίσως και δεν πρέπει)

κανόνας no. 1: 'μην ανησυχείς' :)

Ανώνυμος είπε...

Ε όχι και άχρηστη η μάνα!

Για πες το αυτό στον Ιάσωνα, να δεις πώς θα τον εκνευρίσεις και πώς θα διαφωνήσει!

(Ως προς το απρόβλεπτο πάντως θα συμφωνήσω απόλυτα)

αλκιμήδη είπε...

καλησπέρα σε όλους

Γιώργο,
όντως όταν λείπει ο πατέρας αλλάζουν και πολλά από τα δεδομένα. Για δύναμη δε ξέρω αν χρειάζεται, δεν έχω νοιώσει ότι χρειάζομαι να είμαι δυνατή, αγάπη όμως εκ των ουκ άνευ.
κι εγώ εύχομαι να μεγαλώσει ήρεμα και να τον δω όπως αυτός επιθυμεί και του ταιριάζει.


μαριαλένα
δε μπορώ να κάνω κι οτιδήποτα άλλο από το να είμαι δίπλα του. Οτιδήποτε παραπάνω μάλλον κακό κάνει.

μπεμπε
μανούλα είσαι και ξέρεις.
Και ο Ιάσωνας ξέρει, νοιώθει μέσα του, την αγάπη μου. Κτίζουμε ψυχική υγεία ελπίζω, αλλά έρχονται στιγμές που δεν τις αναγνωρίζουμε ότι τέτοιες είναι, γιατί αν τις αναγνωρίζαμε θα τις ανατρέπαμε, που βάλουν ενάντια στη ψυχική τους υγεία. εκεί η ανυμπόρια.

Αλεξάνδρα
δε ξέρω για το αν δε πρέπει, μακάρι να είναι έτσι.
δεν ανησυχώ, απλώς διαπιστώνω.


Και επεξήγηση του τι προσπαθούσα να πω:
The point was
ποτέ δε μπορείς να ξέρεις πως ένα παιδί θα εκλάβει και θα ενσωματώσει μέσα στη ψυχή του αυτά που συμβαίνουν γύρω του

ότι και να κάνει ο γονιός ΑΥΤΟ δε μπορεί να το ελέγξει. Κι από αυτήν την άποψη είναι ανήμπορος.

Φιλιά σε όλους

αλκιμήδη είπε...

μπαμπάκη καλησπέρα

γράφαμε συγχρόνως
Λέω άχρηστη, και συχνά, αλλά δε το πιστεύω, απλώς αυτοσαρκάζομαι και αποτρέπω αυτόκλητες συμβουλές που με εκνευρίζουν αφόρητα.

Όσο για τον Ιάσωνα, μη τολμήσει κανείς να του κατηγορήσει τη μάνα, τον έφαγε!

Ξέρεις μου κάνει εντύπωση που πάντα πιάνεις ακριβώς την ουσία του λόγου μου (μερικές φορές και αυτά που είναι κωδικοποιημένα)
:)

Ανώνυμος είπε...

"μου κάνει εντύπωση που πάντα πιάνεις ακριβώς την ουσία του λόγου μου"
:^)
Με κολακεύεις τώρα. Και μάλιστα πολύ.
Ε, ό,τι μπορούμε κάνουμε κι εμείς οι μπαμπάδες της μπλογκόσφαιρας!
:^)

Alkyoni είπε...

είδες πώς είναι να νιώθεις ανήμπορη;
alci συμβουλές δεν μπορώ να δώσω
μόνο να σε νιώσω,αν αυτό προσφέρει κάτι...
και δώσε ένα τεράστιο φιλί στον ευαισθητούλι Ιασονάκο σου
καλό απόγευμα :)

Βασιλική Παπαδημητρίου είπε...

δεν καταφερα να το διαβασω ολο...
με πιασαν τα κλαματα...
να με συχωρεις καλη μου...
θα επανελθω ομως αλλη μερα που θα ειμαι καλυτερα...

Alkyoni είπε...

κρουαζιέρα θέλετε;;;
στ άλλο βλογκ μου :)
Καληνύχτα φιλιά και στον Ιασονάκο που θα κοιμάται τώρα

αλκιμήδη είπε...

μπαμπάκη
σας καλοπιάνω, προσέξτε

αλκυόνη
αυτό όχι μόνο αρκεί, περισσεύει
ευχαριστώ

Βασιλική μου
εμένα να με συγχωρείς
μια διαδυκτιακή αγκαλιά;

αλκυόνη
κρουαζιέρα; πάω να δω

tassoula είπε...

ξέρω ότι στεναχωρήθηκες και δεν θα το σχολιάσω.Ειμαι σίγουρη οτι ο μικρούλης σου δεν σε θεωρει αχρηστη και θα συμφωνήσω με τον Μπαμπακη οτι αν του το πεις θα νευριασει.Απλα όπως λέει και η Μαριαλένα αστο να ξεσπάει και να είσαι δίπλα του.καλημέρα

αλκιμήδη είπε...

καλημέρα τασσούλα
ευχαριστώ