Πέμπτη, Νοεμβρίου 02, 2006

Παιδίων και παιδείας αξιολόγηση

Σήμερα το πρωί στο ραδιόφωνο συζήτηση για τη παιδεία και το θέμα της αξιολόγησης που έχει τεθεί. Δε γνωρίζω πολλά για το θέμα, είπαμε απολιτικ, κι ούτε ξέρω πως έχουνε σκοπό να "αξιολογούν", αλλά δε μπορούσε παρά να μου φέρει εικόνες ξεχασμένες στο νου.

Εικόνες επιθεωρητών στο δημοτικό, έντρομους δασκάλους, εικόνα του λυκιάρχη να συμ-παρακολουθεί μάθημα και καθηγητές ενοχλημένους. Θυμήθηκα καθηγήτρια, που έτρεφε αμοιβαία αισθήματα αντιπάθειας με τον λυκιάρχη, ευαίσθητη φιλόλογος ήτανε, να αναλύεται σε κλάματα και να καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας "αξιολόγησης".

Θυμήθηκα και όταν ήμουνα Αγγλία, ο σοσιαλιστής (δεξιότερος των δεξιοτέρων) Μπλαιρ είχε εισαγάγει σύστημα αξιολόγησης στα αγγλικά δημοτικά. Οι δάσκαλοι κρίνονταν (και αναλόγως ανταμείβωνταν με αποδοχές) από την επιτυχία των μαθητών τους σε εξετάσεις. Ξαφνικά, μεγάλο ποσοστο 10χρονων μαθητών υπέφερε από άγχος, οι δάσκαλοι πίεζαν και το σχολείο είχε μετατραπεί σε πεδίο προετοιμασίας για εξετάσεις.

Μα φυσικά σκοπός της παιδίας είναι τα δεκάχρονα να ξέρουν αυτό, κι αυτό, κι αυτό και όχι να αγαπήσουν τη γνώση, τη μάθηση, την ανακάλυψη καινούργιων πραγμάτων και σιγά σιγά να αναπτύξουν και κριτικό πνεύμα. Μόνο εγώ έχω την αίσθηση ότι πάμε πίσω, ότι έχουμε χάσει το νόημα του τι σημαίνει σχολείο; τι σημαίνει παιδί;
Κι εγώ από ζαβό σύστημα παιδείας βγήκα, παιδεύτηκα τότε, παιδεύτηκα και μετά. Αλλά είπαμε να προοδεύσουμε, όχι να χάσουμε το μπούσουλα τελείως.

Βλέπω γιό φίλης μου να παιδεύεται με το διάβασμα, το υπερβολικό διάβασμα, να πιέζεται, να αγχώνεται, να έχει ήδη αρχίσει να αντιπαθεί το σχολείο. Το πιο τραγικό, να αμφιβάλει για τις ικανότητες του, αφού δε μπορεί να το αποστηθίσει το ηλίθιο το ποίημα, προφανώς, στο μυαλό του, είναι κατώτερος από τα άλλα τα παιδιά που μπορούν. Δευτέρα δημοτικού.
Βλέπω παιδιά γνωστών, συγγενών, φίλων, να τρέχουν από εξωσχολική δραστηριότητα σε εξωσχολική δραστηριότητα. Μικροί ενήλικες ήδη κουρασμένοι.

Μαθαίνω η εκμάθηση δεύτερης γλώσσας έγινε υποχρεωτική από το δημοτικό. Γιατι; Κάποια παιδιά δε τους πάει αυτό να μάθουν, γιατί να τα πιέσουμε; Στα άλλα που τους πάει πρόσφερε το, αλλά σε αυτά που δε τους πάει, γιατί να τα φορτώνεις με κακούς βαθμούς και κενά που δε μπορούν μετά να καλυφθούν;

Προπαίδεια από τη πρώτη δημοτικού! Βέβαια για να προλάβουν πριν το γυμνάσιο να έχουν μάθει να λύνουν διαφορικές εξισώσεις! Εγώ πάλι που τις έμαθα στο πολυτεχνείο δε τις χρησιμοποίησα ποτέ. Ναι, αν θέλετε το πιστεύετε για να κάνεις καριέρα, οι βασικές έννοιες των μαθηματικών αρκούν! Βέβαια το παιδάκι που δεν είναι έτοιμο να κατανοήσει τη προπαίδεια και να τη μάθει πριν τα οκτώ, είναι καταδικασμένο να μείνει πίσω, πολύ πίσω. Το κόστος στην αίσθηση αυτοαξίας του ποιός θα το πληρώσει; Το γεγονός, ότι αν το αφήσεις να μάθει με τους δικούς του ρυθμούς μπορεί να σε εκπλήξει με το που μπορεί να φτάσει, γιατί δε το λαμβάνουνε υπόψην τους;

Εφόδια, εφόδια, εφόδια. Να τα κάνουν τι;

Δουλεύω από τα 18. Δούλεψα σε τέσσερις διαφορετικούς τομείς. Στον ιδιωτικό τομέα που δε σου χαρίζεται. Έχω πτυχία. Προόδευσα στις δουλειές μου. Όχι λόγω πτυχίων. Τα απαραίτητα εφόδια είναι άλλα : ευσυνειδησία, ευχάριστος χαρακτήρας, προγραμματισμός, καλές δημόσιες σχέσεις, παραγωγικότητα, διάθεση για μάθηση, ψυχραιμία. (είναι κι άλλα που ή τα ξεχνώ ή εγώ δε τα κατέχω)
Τις ειδικές γνώσεις για τη κάθε δουλειά δε τις πήρα ούτε στο σχολείο ούτε στα πανεπιστήμια. Στη δουλειά τις έμαθα.


Για μένα σκοπός του σχολείου είναι να μάθει στους αυριανούς ενήλικες πως λειτουργεί ο κόσμος, να τους δείξει τη μαγεία όλων των επιστημονικών ανακαλύψεων και του πολιτισμού, να τους αφήσει να αναπτύξουν τις κλίσεις τους, να τους μάθει να σκέφτονται, να ρωτούν, να αναζητούν, να τους βοηθήσει να στεκονται γερά στα πόδια τους, να τους βοηθήσει να συνεργάζονται και να βιώνουν πολιτισμένα μέσα σε μια κοινωνία διαφορετικών ανθρώπων.
Όλα τα άλλα καλά και χρήσιμα αλλά επουσιώδη, τα μαθαίνει κανείς και στην πορεία, άμα τα χρειαστεί. Αρκεί να αγαπάει τη γνώση και να πιστεύει στη προσωπική του ανάπτυξη.


Στεναχωριέμαι για τα παιδιά, τα παιδιά του κόσμου και το παιδί το δικό μου.
Το ότι τους κλέβουμε τη παιδική ηλικία είναι θλιβερό, αλλά κατά τη ταπεινή μου άποψη το τραγικό είναι ότι ρισκάρουμε την αίσθηση αυτοαξίας τους και τα ωθούμε να μισήσουνε τη γνώση, να γίνουν ανίκανα να αναζητήσουν γνώση.


Θλίβομαι. Πολύ. Και νοιώθω και ανύμπορη. Πολύ.

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνω 101% (σπανιο πραγμα για μενα!!)....

Αναμεσα σε ολα τα αλλα χρειαζομαστε και αιρετικους δασκαλους, ανθρωπους που θα στειλουν στο διαολο τις ηλιθιες υποχρεωτικες εγκυκλιους και θα δώσουν στα παιδια μας ουσιαστικη γνωση (και βεβαια χρειαζομαστε και γονεις με ανοιχτα μυαλα που θα ειναι προθυμοι να το αποδεχτουν αυτο...)

Και εγω θα ηθελα να δω δασκαλους που θα απαγορευουν στα παιδια να αποστηθιζουν την καθε μαλακια (ολα ειναι στα βιβλια), που θα ενθαρρυνουν τα παιδια να χρησιμοποιουν την τεχνολογια και που θα ενθαρρυνουν τα παιδια να διαφωνουν (τεκμηριωμενα) και να εκφραζουν την δικη τους αποψη.

Δασκαλοι που θα ωθουν τα παιδια στην μελετη του διαφορετικου, που θα τους ανοιγουν καινουριες πορτες και θα επιβραβευουν την σκεψη και οχι την παπαγαλια...

Μπραβο Αλκιμηδη!

Σταυρούλα είπε...

Αλκιμήδη, τα βλέπω -απ' την άποψη του εκπαιδευτικού- και τα λυπάμαι. Στερούνται την χαρά της παιδικής ηλικίας καθώς τρέχουν να προλάβουν να πάρουν τα "εφόδια" που θα τους χρειαστεί και όλες τις άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες π.χ. χορός, μπαλέτο, στίβος, μουσική, που ούτ' εκεί αποτελούν πηγή χαράς πάντα, αφού μπαίνει ο ανταγωνισμός-των γονέων κυρίως- και διασκέδαση τίποτα πια δεν είναι!

markos-the-gnostic είπε...

πολύ εύστοχες και ευαίσθητες οι παρατηρήσεις σου...

αλκιμήδη είπε...

nuwanda
ναι, οι δάσκαλοι είναι η μόνη ελπίδα, και εγώ μεμονομένους και φωτισμένους δασκάλους/ες έχω να ευχαριστήσω για ότι κατάφερα στη ζωή μου.
Και το καλό είναι ότι ανεξαρτήτως εκπαιδευτικού συστήματος οι φωτισμένοι δάσκαλοι αφήνουν τη σφραγίδα τους.

Ρενατα
να που θίγεις κάτι που ξέχασα, και πολύ πολύ σημαντικό που είναι.
Ανταγωνισμός
Μία συνεχής σύγκριση για το ποιό παιδί είναι το πιο προχωρημένο, έξυπνο, καλό, κλπ κλπ
Και τα παιδιά αντί να μαθαίνουν συνεργασία, αποδοχή, εκτίμηση προσωπικών ιδιατεροτήτων και χαρισμάτων, μαθαίνουν τι; πρέπει να είμαι πρώτος, αλλιώς δε το κάνω, κάνω κάτι μόνο για την εκτίμηση που θα μου φέρει και όχι για την ευχαρίστηση. Άσε μεγάλο δράμα κι αυτό.

μάρκο
χαίρομαι που συμφωνούμε

allmylife είπε...

Να συμφωνήσω μόνο μπορώ.
Σε όλα.

Кроткая είπε...

Συμφωνώ απολύτως Αλκιμήδη μου, απολύτως. Κυρίως στο ότι δεν έχουμε πια παιδια, αλλά κατασκευάζουμε γερασμένα και κουρασμένα παιδιά, που θα χρησιμεύσουν σαν ανταλλακτικά στην αγορά εργασίας...
Παιδια χωρίς παιδική ηλικία, παιδιά που δεν προλαβαίνουν να παίξουν, να κάνουν ποδήλατο και να χαρούν.

αλκιμήδη είπε...

όλη μου η ζωή
καλησπέρα με χαμόγελο :)

krοtουλα
άσε δράμα είναι. υποθέτω και στις Βρυξέλλες μια από τα ίδια. Αγγλία & Γαλλία πάντως που έχω γνώση ένα μαύρο χάλι. Δείγμα της σύγχρονης δυτικής ανταγωνιστικής κοινωνίας.

tassoula είπε...

Θα συμφωνήσω με όλους.Απο την μία σκέφτομαι να μην ρίξω στα βαθειά τον μικρό απο τις πρωτες τάξεις του δημοτικού.Θέλω να ζήσει το παιχνίδι όπως το έζησα.Απο την άλλη σκέφτομαι οτι θα είναι μόνος του.Και έτσι θα πρέπει να τρέχει και αυτό όλη μέρα και να είναι συνέχεια κουρασμένο για λάθος λόγους.

Ο Καλος Λυκος είπε...

αν μάθουν να αγαπούν την γνώση, θα μάθουν να σκέφτονται...αν μάθουν να σκέφτονται θα αποκτήσουν προσωπικότητα...αν έχουν προσωπικότητα, δεν θα μπορείς να τους λες κοτσάνες χωρίς να αντιδρούν...

Να συνεχίσω;

γιώργος είπε...

σωστά όλα όσα γράφεις και λες...
δυστυχώς, κανένας δεν σέβεται τον πόνο αυτών των παιδιών...
προσπαθούν να τα κάνουν να χρησιμοποιούν την μνήμη,
παρά το μυαλό τους και την κρίση τους...
δυστυχώς...
και το χειρότερο απ'όλα είναι,
ότι δεν υπάρχει 'φως στο τούνελ'...

καληνύχτα...

nyctolouloudo είπε...

και εγώ βγήκα από την σχολή της παπαγαλίας για μια μέρα για το 19 ή 20 και μετά τα ξεχνάμε όλα αλλά χρόνια πριν. και σε εμάς ήταν πολλές οι ώρες του διαβάσματος αλλά και πολλές οι ώρες του παιχνιδιού γιατί τότε δεν μας τρέχανε στα μπαλέτα ή στα καράτε, ή στις μουσικές ή σε μαθήματα φωνητικής γιατί οι γονείς μας δεν μας έσπρωχναν να γίνουμε Τσάκυ Τσαν,ή μπαλαρίνες για την λίμνη των κύκνων ή Τζων Λένον για να παρουσιαστούμε μετά σε μουσικές εκπομπές της TV μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουν τον δικό τους εγωισμό ή τα δικά τους χαμένα όνειρα. το μόνο τους όνειρο ήταν να ξεκουμπιστούμε για παιχνίδι στους δρόμους ή στις πλατείες για να ησυχάσουν αυτοί λίγο ή πως θα φάμε καμμιά ανάποδη!

Κάτι σαν αυτό που ζητάς νομίζω ό,τι υπάρχει. δεν ξέρω όμως στην Ελλάδα.

643 είναι σε όλη την Ευρώπη, 903 σε όλο τον κόσμο και περίπου 2000 παιδικοί σταθμοί/ νηπιαγωγεία.
είναι γνωστά με το όνομα Rudolf-Steiner-Schule ή Waldorfschule στην Γερμανία
Waldorf School στην Αγγλία
École Waldorf στην Γαλλία
και Vrijeschool στην Ολλανδία!

μπορεί όμως να κάνω και λάθος.

bebelac είπε...

Έχουν καταστραφεί πολλές ζωές με αυτά που περιγράφεις, έχουν περάσει δυστυχισμένα παιδικά χρόνια πολλοί άνθρωποι -εξαιτίας του σχολείου και του ηλίθιου ανταγωνισμού του που διαμορφώνει άτομα προβληματικά, κομπλεξικά, αγχωμένα και φοβικά. Έχουν χαντακωθεί παιδιά με σπάνιες ευαισθησίες και χαρίσματα επειδή δεν μπορούσαν να ενταχθούν στο σύστημα της καταναγκαστατικής μαλακίας που υποβάλλει το σχολείο και έχουν αναγκαστεί να ακρωτηριάσουν τα ταλέντα και τις ευαισθησίες τους προκειμένου να τα βγάλουν πέρα με αυτή την αηδία. Αλλά πως αλλιώς θα εκπαιδεύανε μελλοντικούς μικροαστούς, ισοπεδωμένους λάτρεις της μετριότητας και του συμβατικού;;; Αντίσταση και πάλη, (εξωτερική, και κυρίως εσωτερική). να σώσουμε ό,τι και ό,ποιον μπορούμε

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ απολύτως!
Μα τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχουν οι γονεις, γιατί απ' την εικόνα των παιδιών τους προσδοκάνε συχνά να φωτίσουνε τη δικιά μας εικόνα στην κοινωνία.
Βλέπουνε τα παιδιά τους σαν επένδυση που πρέπει να τους αποφέρει υψηλή απόδοση.
Κι αν φανεί σε μια τάξη ένας δάσκαλος αλλιώτικος, σαν κι αυτούς που περιγράφει ο nuwanda, σηκώνονται βουνό οι διαμαρτυρίες.
Κι αν είναι καθηγητής Λυκείου, τότε κάθε παρέκλιση από την "ύλη" αποκτά διαστάσεις σκανδάλου.
Άστα Αλκιμήδη, σα γονιός πρέπει συνεχώς να προσπαθείς να βρίσκεις τη χρυσή τομή, και να μην μπεις στο ίδιο λούκι και να μην είναι το παιδί σου εξωγήινο...
Πάντως τώρα πιά έμαθα το πιο σημαντικό:
ν' ακούω προσεκτικά τα παιδιά μου, να απωκοδικοποιώ τα μηνύματά τους και να σέβομαι τις επιθυμίες τους, χωρίς να τ΄αφήνω χύμα...

Ανώνυμος είπε...

Διόρθωση:
...να φωτίσουνε τη δικιά ΤΟΥΣ εικόνα στην κοινωνία...
Συγγνώμη

αλκιμήδη είπε...

Καλημέρα τασσούλα

είναι δύσκολο να ξεφύγεις από τη παγίδα του "κάνω ότι και οι άλλοι" συμφωνώ.

Λύκε μου

το αποτέλεσμα αυτό είναι, δε νομίζω ότι και η πρόθεση αυτών που κανονίζουν πως θα είναι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι αυτή. Απλά χορεύουν στο ρυθμό που από χρόνια παίζεται και δεν νοιάζονται να ψάξουν να βρούν τον άλλον τρόπο. Ή δεν έχουν το θάρρος.


μεθυσμένα χρώματα
καλωςορίσατε στο φτωχικό μας.
Χαίρομαι που ξέρεις για το σύστημα Waldorf. Είχε γίνει μια κίνηση για σχολείο Waldorf και στην Ελλάδα πριν δύο χρόνια, αν ενδιαφέρεσαι να ρωτήσω να μάθω τι απέγινε τελικά.
Υπάρχει κάτι άλλο, παρόμοιο, η Μοντεσσοριανή σχολή Αθηνών, και γίνεται μια κίνηση για ένα δεύτερο μοντεσσοριανό σχολείο στην Αθήνα. Θα κάνω ένα ξεχωριστό ποστ για το σύστημα Μοντεσσόρι σύντομα.


μπεμπελακ

ο ανταγωνισμός είναι η λέξη κλειδή τελικά
Το ανέφερε και η ρενάτα. Και νομίζω εκεί είναι η πηγή του προβλήματος, που τη διαιωνίζουν κυρίως οι γονείς. Η επιμονή μας να μη μπορούμε να δεχτούμε ότι είμαι διαφορετικοί απλά, αλλά να πρέπει να είμαστε καλύτεροι.

αλκιμήδη είπε...

γεωργία
πες τα χρυσόστομη!
στην απάντηση μο9υ στα μεθυσμένα χρώματα αναφέρομαι σε μια κίνηση που είχε γίνει για σχολείο Waldorf. Ο λόγος που εγώ αποφάσισα να μη συμμετάσχω τελικά, ήταν ότι οι γονείς που κάνανε τη κίνηση, ο στόχος τους ήταν ένα σχολείο που θα δώσει προβάδισμα στα παιδιά τους και όχι που θα σέβεται τις προσωπικότητες τους.
Τελικά επιστρέφουμε στο ίδιο
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
που πηγάζει και καλλιεργείται από τους γονείς.

αλκιμήδη είπε...

Λεωνίδα

καλησπέρα κι ευχαριστώ για τη τιμή που έκανες να περάσεις από το φτωχικό μου και να καταθέσεις την άποψη σου.
Θα σου απαντήσω με μέιλ αλλά απαντώ κι εδώ για χάριν πληρότητας της κουβέντας

Η επαφή που είχα εγώ με αυτή τη κίνηση, αν αναφερόμαστε στην ίδια, ήταν πριν τρία χρόνια περίπου (το 2004) όταν ο γιός μου ήταν ενός έτους. Δύο δάσκαλοι του συστήματος έκαναν σε μορφή σεμιναρίου ενημέρωση σε ένα σπίτι στο κολωνάκι. Εκτός του ότι για μένα με κάλυπτε πλήρως το μοντεσσοριανό σύστημα και σχολείο που λειτουργεί χρόνια και μπορούσα να το εμπιστευτώ η σύντομη επαφή που είχα με κάποιους από τους γονείς, και τη κυρία που μας φιλοξενούσε στο σπίτι της μου δημιούργησε ακριβώς αυτήν την αίσθηση. Πολλοί από τους γονείς στη μοντεσσοριανή σχολή είναι ακριβώς έτσι. Επειδή είναι συστήματα που βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν πλήρως τις δυνατότητες τους, ίσως και άθελα τους κάποιοι γονείς μπαίνουν στη παγίδα ότι έτσι τα παιδιά τους θα έχουν "καλύτερη" μόρφωση. Και όχι "μόρφωση" όπως λέμε ολοκληρωμένη και υγιής προσωπικότητα αλλά θα γράψουν πιο γρήγορα, θα μάθουν να μετρούν πιο γρήγορα κτλ κτλ. Αυτό βέβαια συμβαίνει για τη πλειοψηφία των παιδιών που πηγαίνουν σε τέτοια σχολεία, αλλά οι γονείς που εκεί τα στέλνουμε πρέπει να θυμόμαστε ότι δε τα στέλνουμε για αυτό το λόγο γιατί τότε αναιρείται και ότι καλό έχουν αυτά τα σχολεία να προσφέρουν. Και στη μοντεσσοριανή σχολή παρατηρούνται αυτά τα φαινόμενα (ούτε εγώ είμαι πάντα αθώα, όταν πχ ο γιός μου στα τέσσερα τώρα έχει αρχίσει ήδη να γράφει και να προσθέτει πρέπει να υπενθυμίσω στον εαυτό μου ότι αυτό είναι παράπλευρη οφέλεια και να το προσπεράσω χωρίς να κοκορευτώ ή ούτε καν να αναφερθώ, σε διαβεβαιώ δεν είναι εύκολο να μη μπεί κανείς στο τριπάκι του ανταγωνισμού) αλλά τουλάχιστον στο μοντεσσόρι η διεύθυνση είναι σαφέστατα αποστασιοποιημένη από ανταγωνισμούς και συγκρίσεις μεταξύ παιδιών.
Αν ρωτάς πως μου δημιουργήθηκε η αίσθηση; Όταν οι μανάδες, που ανήκουν στην κατηγορία mother earth, περηφανεύονται για τη διαρκεια του θηλασμού που προσφέρανε στα παιδιά τους, για το πως αφήσανε τα παιδιά τους να φάνε μόνα τους από πολύ νωρίς, για τo ότι δε πάνε πουθενά χωρίς τα μωρά τους μέσα σε sling, για το ότι μόνο βιολογικές τροφές για τα δικά τους παιδιά, και δε λέω απλώς τα αναφέρουνε αυτά, και καλά κάνουνε που τα προσφέρουνε, κι εγώ όσο μπόρεσα για το δικό μου παιδί, αλλά τα λένε με τον αέρα αυτός είναι ο μόνος τρόπος κι εγώ είμαι η μάνα που τα προσφέρω στο παιδί μου γιατί μόνο το καλύτερο για το παιδί μου και όλοι οι άλλοι τρόποι, ή οι αδυναμίες των άλλων μανάδων είναι κατακριτέες, όταν βλέπεις ανταγωνισμό στις μητρικές ικανότητες, αυτό δε δημιουργεί μια αισθηση ανταγωνισμού και για τα μετέπειτα; Εγώ είμαι μάνα που κάνει πολλά λάθη, άλλα εν γνώση μου, άλλα εν αγνοία μου, δε θα έλεγα ποτέ ότι ξέρω ποιές είναι οι απαντήσεις εξάλου, κάνω ότι προστάζει η καρδιά μου, και θέλω να συναναστρέφομαι κύκλους όπου αναγνωρίζεται σε όλους ότι κάνουν αυτό που τους ταιριάζει με γνώμωνα τη καρδιά τους. Και εκεί αυτό δεν το ένιωσα. Όπως δεν το ένιωσα και στο σύλλογο θηλασμού. Και λυπάμαι που το λέω, αλλά αν δε μπορούν να αποδεχτούν τις ιδιαιτερότητες και τις αδυναμίες των ενηλίκων δε πιστεύω ότι θα μπορούσαν να επιτρέψουν και στα παιδιά (τα δικά τους και των άλλων)να έχουν ιδιαιτερότητες και αδυναμίες. Ξέρεις η ικανότητα του να αποδέχεσαι τον άλλον είναι ολική. Δε κατακρίνω, όπως είπα δεν έχω τις απαντήσεις και πιθανότατα να είμαι λάθος, οπότε καλά κάνουν για τον εαυτό τους γιατί αυτό τους ταιριάζει αλλά εμένα δε μου ταίριαζε.