Πέμπτη, Ιουλίου 05, 2007

Stating the obvious

Η ευτυχία είναι αυτο που περιμένουμε να ρθει...

Η ευτυχία είναι αυτο που περιμένουμε να ρθει;

Σκεφτόμουνα παλιό σχόλιο της Λεμονιάς, που πολύ μου είχε μιλήσει και το είχα κάνει και ποστ τότε. Πολλές φορές το σκέφτηκα από τότε, μα πάρα πολλές. Και τις τελευταίες μέρες ακόμη περισσότερο. Και το ξαναπαραθέτω, κάποιες φράσεις τόσο μα τόσο ευστοχες και σημαντικές, επαναλαμβάνω, μπας και το χώσω στο τσερβέλο μου, σε όλο του το πλάτος, μήκος, βάθος, ύψος κτλ κτλ

"Διότι ότι συμβαίνει, φαίνεται, άλλο αν εμείς αρνούμαστε να το δούμε και να το παραδεχτούμε. ... υπερεκτίμηση του εαυτού-μπορώ να τα καταφέρω κι έτσι, εγωκεντρισμός-ναι, ναι ΜΠΟΡΩ, αδικαιολόγητη βεβαιότητα-γιατί κατά βάθος ΔΕΝ μπορώ και το ξέρω…...ΕΣΥ αποφασίζεις μέχρι ποιο σημείο μπορείς να εξακολουθήσεις να δέχεσαι μια κατάσταση.Είναι το τίμημα, που είπαμε προχθές.Αν όσα λαμβάνεις σε κάνουν ευτυχισμένο-τότε όσο διάστημα αυτό σου αρκεί, μένεις. Αν πονάς περισσότερο από όσο αντέχεις, τότε σιγά-σιγά (υποσυνείδητα) απομακρύνεσαι-ώσπου μια μέρα είσαι μακριά ... Η έπαρση τιμωρείται, τα γούστα πληρώνονται…μα ναι, όπως κάθε τι στη ζωή"

Η λεμονιά μάλλον αναφερότανε σε ανθρώπινες σχέσεις, πιθανότατα ερωτικές. Εγώ βλέπω εκει μέσα ένα μοτίβο, βλέπω την έπαρση και τη τύφλα μου, όχι μόνο στις σχέσεις, σε όλη μου τη ζωή. Τα ίδια λάθη, όχι το ίδιο λάθος, σε τόσα και τόσα. Και ξανά και ξανά και όμως αρνούμαι να το δώ.
Να μπαίνω σε μια κατάσταση, να τη λούζομαι σε όλη τη μεγαλειώδη αρνητικότητα της, να μη βλέπω τα θετικά της, ή να μη κάνω αυτό που πρέπει για να είναι θετική, που θα μπορούσε, πιστεύωντας ότι όταν θα γίνει αυτό και το άλλο και το δείνα όλα δια μαγείας θα ειναι εντάξει, ότι κάποια στιγμή θα φτιάξει (οποία βλακώδης παραμυθιαση και απεμπομπη ευθυνών για τη χαρά μου τώρα), ότι δε πειράζει, εγώ αντέχω (οποία έπαρση), αφήνομαι να υποφέρω, κουράζομαι, και το μόνο που καταφέρνω, είναι να με κουράσει τόσο, μα τόσο, που όταν επιτελους αυτό και το άλλο και το δείνα που έπρεπε να γίνουν, γίνονται, και επιτέλους θα μπορούσα να είμαι καλά, έχω καταπονηθεί τόσο, είμαι πιά μακριά, και δε με νοιάζει, δε γουστάρω πιά, και τη πετάω τη κατάσταση στα σκουπίδια, ενώ θα μπορούσα από την αρχή να την είχα προστατέψει.
Μοτίβο που ακολουθήθηκε στις περισσότερες ερωτικές μου σχέσεις.
Πέντε χρόνια, έκανα υπομονή και στήριζα έναν άνθρωπο να κάνει διδακτορικό. Κουράστηκα και κάποια στιγμή έφυγα. Τρείς μήνες πριν πάρει το διδακτορικό του. Δεν είχε σημασία πιά, είχα καταπονηθεί τόσο μέσα και λόγω αυτής της σχέσης, που δεν την ήθελα πιά. Και δε μετανοιωσα ποτέ που έφυγα, μετάνοιωσα που αφέθηκα να κουραστώ. Το γελοίο; ότι έκανα το έκανα από μόνη μου. Δε μου το ζήτησε καν. Πως το πες λεμονιά; μπορώ να τα καταφέρω, ναι μπορώ, αλλά κατα βάθος δε μπορώ.
Εφτά χρόνια ο άλλος, δύο χρόνια ο άλλος άλλος. Νομίζωντας πως μπορώ. Μη διεκδικώντας κάτι άλλο, από αυτούς που αγαπούσα και μπορούσανε να το δώσουν, δε ζήτησα καν, πως περίμενα να πάρω;;;;;;;;;;;
Μοτίβο που ακολούθησα σε άλλες ανθρώπινες σχέσεις. Τη μάνα μου, τον αδερφό μου, φίλους. Και με το διδακτορικό μου μια από τα ίδια, μεγάλη ευκαιρία, διδακτορικό μέσα σε δύο χρόνια μόνο, ναι, μπορώ, μπορώ να δουλέυω εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, ναι μπορώ να το αντέξω το άσχημο κλίμα, ναι μπορώ να αντέξω τον ρατσισμό, αξίζει το κόπο σε δύο χρόνια θα έχω το διδακτορικό μου. Κι όμως δε μπορούσα, και έξι μήνες πριν το τέλος τα βρόντηξα, και πάλι τόσο ήμουν "μακριά" που δε με ένοιαζε, δε γούσταρα, και δε μετανοιώνω που έφυγα, μετανοιώνω που δεν έφυγα πιο νωρίς, γιατί δε μπορούσα, τόσο απλά, δε μπορούσα. Η μετανοιώνω που δεν απαίτησα καλύτερο κλίμα, που δεν κατήγγειλα το ρατσισμό. Που δε προστάτεψα αυτό που ονειρευόμουνα.

Σημασία έχει το τώρα, το λέμε όλοι, αλλά και πόσοι από εμάς δε κάνουμε το λάθος να κάνουμε θυσίες, να υπομένουμε, να "αντέχουμε" για ένα μέλλον που θα έρθει. Γιατί όλοι λέμε ότι πρέπει να βάλουμε στόχους και να δουλέψουμε για να τους πετύχουμε. Και ναι έτσι είναι, δε γίνεται αλλιώς, πως θα προχωρήσεις, θα βελτιώσεις. αλλά εγώ, μα τι μαλάκας που είμαι, εστιάζω τόσο σε εκείνο που θα έρθει, που ξεχνάω ότι η λέξη κλειδί είναι βελτιώνω, κάτι καλό το κάνω καλύτερο. Αλλά πρέπει να είναι καλό to start with. Το τώρα να είναι καλό, και μπορώ να το βιώσω ως καλό, τώρα, και να μη τα δώσω όλα για το αύριο, γιατί τελικά, δεν αντέχω.
Οπότε πάμε πάλι λεμονιά, κατά βάθος ΔΕΝ μπορώ και το ξέρω, τόσο απλά. Και αφού πιστεύω ότι το μέλλον μπορεί να είναι πολύ καλό, αφού μέσα μου ξέρω ότι βαδίζω σωστά, οφείλω να το προστατέψω, και τώρα να αρχίσω να περνάω καλά, πριν κουραστώ και μετά δε με νοιάζει. Τόσο απλά.
Γιατί τελικά η ευτυχία μπορεί να είναι μόνο αυτό που έχει έρθει.

12 σχόλια:

Σπύρος είπε...

Δεν σε υποχρεώνει κανέις να μείνεις σε κάποια κατάσταση , βάση ελεύθερης βούλησης είμαστε ΕΜΕΙΣ αυτοί που κάνουμε τις επιλογές μας , και ιδιαίτερα στους ανθρώπους. Όταν δεν αντέχουμε μια κατάσταση φεύγουμε τελεια και παύλα, δεν υπάρχει κανένας μα κανένας λόγος να υπομένουμε και να οδηγούμαστε στην εσωτερική αυτοκαταστροφή μας.
Στα αισθηματικά , αυτό που θα έρθει θα νιώσεις μόνη σου αν όντως ειναι αυτο που αξίζει και νιώθεις όμορφα. Σαφώς και θα προδοθέις και θα απογοητευτείς στην ζωη απο ανθρώπους , αυτό ειναι μέσα στα πλαίσια του ''παίχνιδιού΄΄, έτυχε να φάω συναισθηματικές σφαλιάρες, δεν πειράζει, το θέμα ειμαι να πράττουμε το σωστό και να είμαστε εντάξει με τον εαυτό μας απο κει και πέρα ο καιρός θα δείξει. Πάντως κάποια στιγμή το καλο έρχεται , ίσως και κάτω απο την μύτη μας και να το αγνοήσουμε ...Εγω εύχομαι να βρίσκεις πάντα το καλύτερο και όποια πόρτα ανοίγεις να βλέπεις ευτιχία..

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δεν ξέρω τι μπορώ να πω για την ευτυχία και πώς αυτή μπορεί να κατακτηθεί. Το ερώτημα είναι τόσο φιλοσοφικό όσο και πανάρχαιο. Ευτυχία είναι ίσως ο τροπος που αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα.

Ανώνυμος είπε...

Είμαστε εντελώς, μα εντελώς ελεύθεροι και οι επιλογές μας το ίδιο. Οπωσδήποτε. Αλλά, ατυχώς! Γιατί κάνει τα πράγματα περίπλοκα. Ο δρόμος ανοικτός μπροστά, αλλά, ο εαυτός σαν μουλάρι πεισματικά αρνείται αυτόν τον δρόμο και κυνηγά τα δύσβατα και πιθανόν αδιέξοδα μονοπάτια.
Τώρα που είμαστε ελεύθεροι (πια), ποιός θα μας ελευθερώσει από αυτόν τον "δύστροπο" εαυτό; Τους στόχους; Την τελειοθηρία; Τα σχέδια;
Κι οι Άλλοι; Διαλέξτε:
(α) είναι ο στόχος;
(β) είναι το μέτρο των στόχων μου (δηλαδή του εαυτού μου);
(γ) είναι το υποκατάστατο της εμπιστοσύνης που δεν έχω στον εαυτόν μου;
(δ) είναι το άλλοθι που χρειάζομαι για τον αδύναμο εαυτόν μου που αποτυγχάνει;
(ε) είναι το άλλοθι που χρειάζομαι για τον δυνατό εαυτόν μου που επιτυγχάνει;
Κι είναι τόσο εύκολο να φεύγουμε απ' όλα και όλους. Σε σχέση με την ευκολία από την οποία μπορούμε να φύγουμε από τον εαυτόν μας.

Διδακτορικό για την τέχνη της χαράς έπρεπε να ξεκινήσουμε. Και όχι για την τεχνική της επιτυχίας. Τόση είναι η διαφορά, όση μεταξύ τέχνης και τεχνικής..

Ομοιοπαθής

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ, με την τελευταία παράγραφο, φιλενάδα! ;)

fish eye είπε...

ευτυχια ειναι να ισορροπεις στο σημερα γλυκο μου,με ολα αυτα που σου δινονται,βαζοντας στοχους νεους για το αυριο..
αν το 'σημερα ' δεν..τοτε ουτε και το 'αυριο'
αλλα παλι ποσες φορες ολοι μας μπαινουμε σε λουκια ανυποψιαστοι εαν μπορουμε να ανταπεξελθουμε ή οχι..
δεν εισαι η μονη που την 'κανει' στο παραπεντε!!
φιλια

Alkyoni είπε...

μ αρέσει όταν τ ανακαλύπτεις αυτά
κάτι περί μοτίβων και για την ύπαρξη ενός γενικότερου μοτίβου,ή μάλλον ενός και μοναδικού μοτίβου σ όλων μας τις ζωές,σκεφτόμουν κι έγραφα γι αυτό,πέρισσυ στη Μήλο ...Το σταμάτησα
Μου φάνηκε και είναι πιστεύω όχι απλώς πεσιμιστικό αλλά μηδενιστικό..
Φτάνει
Προς το παρόν μια καλημέρα,πολλά φιλιά...
Γύρισα Αθήνα χτες

Ανώνυμος είπε...

Έχεις πρόσκληση να γράψεις 5 αγαπημένους σου προορισμούς, κούκλα! :)

o είπε...

καλημέρα καλή μου.

Alkyoni είπε...

μύδι......
πάρε τηλέφωνο

tassoula είπε...

Καλησπέρα!
Θα συμφωνήσω με την γλυκιά Ρενάτα που συμφωνεί με την τελευταία παράγραφο.
Πολλά φιλιά!

Ανώνυμος είπε...

Πέρνα απ΄το μπλογκ! Έχεις πρόσκληση! ;)

αλκιμήδη είπε...

Σπύρο
σαφέστατα, εμείς επιλέγουμε αν θα μείνουμε ή όχι σε μια κατάσταση, όπως και επιλέγουμε το πως, τον τρόπο, αυτό προσπαθώ να πω, και ο τρόπος είναι σημαντικός. Μπορούμε ξέρεις μια κατάσταση ανάλογα με το "πως" το δικό μας να την κάνουμε θετική ή αρνητική και στο τέλος αυτό το πως, για μένα καθορίζει και τη διάρεια της κατάστασης. Γιατί τελικά τις συναισθηματικές σφαλιάρες ίσως, λέω ίσως, τις δίνουμε μόνοι στον εαυτό μας.

δείμε
ναι, ναι
μου αρέσει αυτό και αυτό νομίζω εννοώ (;;;;)
ευτυχία είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε την παγματικότητα
γειά στο στόμα σου

ομοιοπαθή
από α εως ε τραγικά σωστός
Τέχνη; Κι αν δεν έχω το ταλέντο;
Τεχνική; Και ποιός ο τεχνήτης να με διδάξει ή μάλλον πρόκειται για αυτοδιδασκαλία; Και αν δε τα παίρνω τα γράμματα;
Ούτε τέχνη, ούτε τεχνική, ούτε τίποτα.
Άφεμα, αφεμα στο τώρα, παρατήρηση του τώρα και βίωμα του τώρα, χωρίς να το μαυρίζω από οτιδήποτε άλλο. Τραγικά δύσκολο.

γειά σου βρε Ρενάτα
Βλέπω οι προσκλήσεις σύννεφο και πάραυτα θα αντεπέξελθω!

φεγγαροαγγαλιασμένη
το ίδιο πράγμα λέμε
αλλά τελικά βρίσκω ότι δεν χρειάζεται καν να ισορροπείς
φιλιά

αλκυόνη
μηδενηστικό δεν είναι το να τα ανακαλύπτεις αυτά τα μοτίβο όμως
μηδιστικό είναι να συνεχίζεις να τα ακολουθείς δε βρίσκεις;

και όσο και να προσποιούμαστε ότι δε τα ακολουθούμε γιατί δεν αντέχουμε να παραδεχτούμε ότι δε μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτά δυστυχώς είναι εκεί
ή κάνω λάθος;
φιλιά

envain
καλημέρα καλή μου και σε σένα
πολύ χάρηκα

τασσούλα
κι εγώ με τη γλυκιά μαμά που συμφωνεί με τη γλυκειά φιλενάδα

ένταξει εντάξει ρενάτα
θα το κάνω
και αυτό και το άλλο