Πέμπτη, Ιουλίου 03, 2008

απλά μια σειρά από απώλειες

Ο καλός ο nuwanda με κάλεσε σε μια παρουσίαση βιβλίου (βιβλίων δύο παρακαλώ) και πως και έγινε και ξεκουνήθηκα και πήγα. Και τι καλά που έκανα. Περιέργως ήταν what the doctor ordered, εγώ που τόσο επιζητούσα την επιφάνεια, να κάνω μια μικρή μικρούτσικη βουτίτσα. Ανάγκη των τελευταίων ημερών, και όταν οι περιστάσεις φέρνουν, έμαθα πιά να ακολουθώ και να μη μαλώνω μαζί τους. Μπλα μπλα μπλα, πάμε στα πιο όμορφα.
Παρουσίασαν λοιπόν, με ζέστη και αγάπη δύο βιβλία, τον " Υγρό Χρόνο" της Ελένης Γκίκα (alef) και το maybe του Χρήστου Παπαμιχάλη (moha). Δεν το ήξερα ότι ο κ. Παπαμιχάλης είναι ο ίδιος που ακούω χρόνια τώρα και λατρεύω στον Μελωδία, αυτό κι αν ήταν ευχάριστη έκπληξη.
Φυσικά τη παρουσίαση ακολούθησε συζήτηση, και είπώθηκαν πολλά ωραία και σημαντικά. Κάποια με άγγιξαν κομματάκι περισσότερο και μιας και είμαι ντροπαλή (και καθόμουνα και πίσω πίσω γαλαρία) δε μίλησα εκεί. Λέει σε κάποια στιγμή ο Χρήστος Παπαμιχάλης, αναφερόμενος σε αυτούς που γίνονται κομμάτια, ότι αυτοί που δεν, δεν τον αφορούν. Εγώ πάλι, αυτούς που δε γίνονται κομμάτια τους ζηλεύω. Τους ζηλεύω που κατοικούν στην επιφάνεια και δεν γνωρίζουν κάν την ύπαρξη του βυθού. Τους ζηλεύω για την ευκολία και τη πηγαιότητα της χαράς που αντλούν από τη καθημερινή ρουτίνα. Για το ευκολοικανοποίητο. Για το ότι ίσως να ζητάνε πολλά, ίσως και όχι, αλλά είναι πλήρεις με αυτό που έχουν. Κατάρα και ευλογία ο βυθός ίσως, άμα τον συναντήσεις δε μπορείς να του κρυφτείς. Αλλά για αυτούς που ποτέ δεν τον απαντήσανε, ίσως οι υπόλοιποι που κατοικούμε στο βυθό να τους κοιταζουμε υποτιμητικά, τι να μας πεις κι εσύ από τη ζωή σου ένα πράγμα, που να καταλάβεις, ζωή μισή λέμε. Αλλά δες το αλλιώς, ω, κάτοικε του βάθους. Ζωή μισή; Ποιός θα κρίνει; Και τελικά όταν θα κλείσουμε τα μάτια ποιος θα έχει περισσότερες χαρές να μετρήσει; Και ποιανού η ζωή είναι μισή; Άραγε.
Θυμήθηκα, μια φορά σε ένα θέατρο κάκιστης ποιότητας, εγώ να δυσανασχετώ με τις βωμολοχίες, και να μη περνάω καθόλου, μα καθόλου καλά. Γύρω μου ένα κατάμεστο θέατρο είχε ξεκαρδιστεί στα γέλια. Ποιός τελικά έχασε δυό ώρες από τη ζωή του; Ποιός έχει μια λιγότερη χαρά στον απολογισμό του; Οέο;

Αλλά αυτό είναι απλά μια μικρή μου διαφωνία. Ειπώθηκε και κάτι πολύ πολύ σημαντικό. Και δε θέλω επουδενί να μου το πάρει η λήθη.
(Δυστυχώς, δε θυμάμαι το όνομα της κυρίας ψυχολόγου συγγραφέος που το είπε, γιατί γερνάω και το τσερβέλο δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε)
"Η ζωή είναι μια σειρά από απώλειες. Ήρθαμε εδώ για να χάσουμε. Τα νιάτα μας, τους ανθρώπους που αγαπάμε, τις αντοχές μας και στο τελος τον ίδιο μας τον εαυτό. Όσο πιο γρήγορα το αποδεχτούμε αυτό, τόσο πιο κερδισμένοι θα είμαστε, και θα μπορέσουμε να πάρουμε από αυτό μας το δύσκολο ταξίδι πάνω στη γη."
(Κάπως έτσι, εδώ δε θυμάμαι το όνομα της, θα θυμηθώ ακριβώς το λόγο;)

Σοφή κουβέντα, πάνσοφη. Και προσοχή όχι λάθη, απώλειες. Πράγματα που τα έχεις και βίαια η ζωή στα πέρνει. Μια ατελείωτη σειρά από μικρούς και μεγάλους θανάτους, ένα συνεχές πένθος. Και μπορείς είτε να πενθείς και να θρηνείς για όλα αυτά που έχασες, ναι βάλε μέσα και τη παιδική ηλικία που οι δυσλειτουργικοί σου γονείς σου έκλεψαν, βάλε μέσα και τους φίλους που σιγά σιγά απομακρύνθηκαν, βάλε μέσα και πολλά άλλα, μπορείς λοιπόν να κάθεσαι να κλαίς για αυτά που φύγαν, ή μπορείς να δεχτείς την αλήθεια της ζωής και να προχωρήσεις στο παρακάτω. Τόσο απλά. Ο γιός μου το κάνει φυσικά και αβίαστα αυτό, αναγνωρίζει την απώλεια, εκφράζει τη δυσαρέσκεια/θυμό/θλίψη και μετά τρία πουλάκια κάθονται και πάμε για άλλα. Ο γιός μου παρεπιπτώντως κατοικεί στην επιφάνεια.

Πόσες φορές πρέπει να το επαναλάβω για να γίνει κτήμα μου άραγε;

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είναι που όσο μεγαλώνουμε χάνουμε το βασικό στοιχείο των παιδιών, την δυνατότητα προσαρμογής και πορείας προς τα μπρος.Ίσως γιατί δενόμαστε πολύ μ' όσα τρέμουμε να χάσουμε, κυρίως τους ανθρώπους μας και αρνούμαστε να το δεχτούμε.

lemon είπε...

Αχ. Δεν μπορώ να σχολιάσω. Τι να πω, που τα είπες όλα;

Η κουμπάρα μου, μου είπε χθες: μπήκα στο σπίτι πτώμα κουρασμένη, ιδρωμένη, και έμεινα άναυδη όταν ανακάλυψα ότι μύριζα σαν...τη γιαγιά μου.
Έλα βρες μου εσύ τώρα πως θα ζήσουμε με τα δίχως μας-άλλοι δίχως παιδί, άλλοι δίχως σύντροφο, κι όλοι σχεδόν δίχως την ησυχία μέσα μας.

Μπορεί να είναι από τη ζέστη οι σκέψεις που κάνουμε, και να περάσουν.
Λες;
Μπα, ε;

αλκιμήδη είπε...

Λεμονιά,

μπά.
είναι ο δρόμος μας οι σκέψεις αυτές, αν και συ κάποτε μου είχες πει "να περνάμε καλά, αυτό είναι το νόημα της ζωής" και έχεις δίκιο, κι εγώ το ξέρω ότι έχεις δίκιο, αλλά τελικά, αλλο να ξέρεις και άλλο να νιώθεις. Και άλλο τι έχει ανάγκη η ψυχή σου.

Ρενάτα
δενόμαστε χειροπόδαρα με πολλά πολλά πράγματα, κυρίως με τη ρουτίνα μας παρατηρώ.

moha είπε...

Ξέρεις τι; Διαφορετικά δεν υπάρχει το μέτρο. Με τι θα μετρήσω την χαρά μου, αν δεν έχω βουτήξει στον βυθό μου. Και ποιος μπορεί να αρνηθεί την βαθειά ανάσα που παίρνεις βγαίνοντας στην επιφάνεια; Με τι θα το ανταλλάξω εγώ αυτό. Αυτό της "χαράς" που περιγράφεις, εγώ το λέω "μη ζωή". Δεν το θέλω. Και δεν το εύχομαι σε κανέναν.

αλκιμήδη είπε...

Μου φαίνεται θα αρχίσω να αναφωνώ ωσαν αλλοπαρμένο εφηβάκι, με τη τιμή που μου κάνετε να σχολιάσετε στο ταπεινό μου το μπλογκάκι. :)

Θα ήθελα να αντισταθώ και να μην ανταπαντήσω, αλλά είναι θέμα πολύ κοντά στη καρδιά μου και διαφωνώ, διαφωνώ, διαφωνώ
Κυρίως γιατί θεωρώ τον εαυτό μου, αλλά και οποιοδήποτε άνθρωπο, πολύ μα πολύ μικρό, για να είναι σε θέση να κρίνει τις επιλογές των άλλων. Να επιλέγει διαφορετικά, ναι, να δηλώνει ότι κάποια πράγματα δε του ταιριάζουν, επίσης, αλλά να βγάλει κρίση για το τι είναι αποδεκτό και σωστό για κάποιον άλλον άνθρωπο, ποτέ των ποτών.

Τη καληνύχτα μου

An-Lu είπε...

Αποδέξου ό,τι δεν μπορείς να αλλάξεις, είναι η μεγαλύτερη κατάκτηση συμ!

moha είπε...

Μα δεν κρίνω την επιλογή κανενός. Προσωπικά μιλάω. Και στην παρουσίαση αυτό είπα. Ότι δεν με αφορούν οι άνθρωποι που δεν μπορούν να γίνουν κομμάτια. Για μένα μιλάω. Για τις επιλογές μου. Άρα δεν διαφωνείς, διαφωνείς, διαφωνείς... Νόμιζες ότι διαφωνείς.

αλκιμήδη είπε...

:)