Δευτέρα, Μαρτίου 07, 2011

Στο πλευρό του ανώφελου... και γιατί όχι;


Πρόλογος (Σκλάβοι Πολιορκημένοι) του Κώστα Βάρναλη
Πάλι μεθυσμένος εἶσαι, δυόμιση ὥρα τῆς νυχτός.
Κι ἂν τὰ γονατά σου τρέμαν, ἐκρατιόσουνα στητὸς
μπρὸς στὸ κάθε τραπεζάκι.«-Γειά σου Κωσταντὴ βαρβᾶτε!»
«-Καλησπερούδια, ἀφεντικά, πῶς τὰ καλοπερνᾶτε;»

Ἕνας σοὔδινε ποτήρι κι ἄλλος σοὔδινεν ἐλιά.
Ἔτσι πέρασες γραμμὴ τῆς γειτονιᾶς τὰ καπελιά.
Κι ἂν σὲ πείραζε κανένας - ἂχ ἐκεῖνος ὁ Τριβέλας!-
ἔκανες πὼς δὲν ἔνιωθες καὶ πάντα ἐγλυκογέλας.

Χτὲς καὶ σήμερα ἴδια κι ὅμοια, χρόνος μπρός, χρόνια μετά...
Ἡ ὕπαρξή σου σὲ σκοτάδια ὅλο πηχτότερα βουτᾷ.
Τάχα ἡ θελησή σου λίγη, τάχα ὁ πόνος σου μεγάλος;
Ἄχ, ποὖσαι νιότη, ποὔδειχνες πῶς θὰ γινόμουν ἄλλος!


δημοσιευμένο το 1927 παρακαλώ.

Σημειωτέον, μεγάλωσα στη σκιά του, πιθανότατα του χρωστώ τη γλώσσα μου, αλλά ακριβώς; μα ακριβώς.

Και μετά, είναι κι αυτό

Χαμένα πάνε εντελώς τα λόγια των δακρύων.
Όταν μιλάει η αταξία η τάξη να σωπαίνει
―έχει μεγάλη πείρα ο χαμός.
Τώρα πρέπει να σταθούμε στο πλευρό
του ανώφελου.
Σιγά σιγά να ξαναβρεί το λέγειν της η μνήμη
να δίνει ωραίες συμβουλές μακροζωίας
σε ό,τι έχει πεθάνει.

Ας σταθούμε στο πλευρό ετούτης της μικρής
φωτογραφίας
που είναι ακόμα στον ανθό του μέλλοντός της:
νέοι ανώφελα λιγάκι αγκαλιασμένοι
ενώπιον ανωνύμως ευθυμούσης παραλίας.
Ναύπλιο Εύβοια Σκόπελος;
Θα πεις
και πού δεν ήταν τότε θάλασσα.


Αφορμή φωτογραφίες στο φατσοβιβλίο από περσινή συνάντηση/reunion. Θυμήθηκα αυθόρμητα το πρώτο ποίημα και μελαγχόλησα.
Ψάχνωντας να το βρω στο ιντερνέτ, έπεσα τυχαία πάνω στο δεύτερο, και παραδόξως, ξε-μελαγχόλησα.
Γιατί εγώ, ποτέ δεν κατάλαβα τη διαφορά του κονιάκ από το brandy, γευστικά εννοώ, είτε το ένα μου δώσεις είτε το άλλο, την ίδια ευχαρίστηση λαμβάνω, ούτε φυσικά καταλαβαίνω τη διαφορά των εφτά, πέντε και τριών αστέρων. Και εκεί την ίδια ευχαρίστηση λαμβάνω. Οπότε και το μηδέν μια χαρά. Μου κάνει.
Άσε που τη θάλασσα την κουβαλώ πάντα μέσα μου. Και η δικιά μου θάλασσα δεν είναι ούτε χαρούμενη, ούτε λυπημένη, απλά είναι. Και σε όποιον αρέσει.

2 σχόλια:

lemon είπε...

Mε τσάκισε η τελευταία σου παράγραφος. Κυριολεκτικά. Που τη βρισκεις τόση δύναμη φιλενάδα μου; Πότε θα κουβεντιάσουμε αρκετά;

αλκιμήδη είπε...

Μα δεν είμαι δυνατή!!!!
Απλά τσουλάω μέρες, επιβιώνω, με στιγμές ενδιάμεσα και μπόλικη ελπίδα...
Θα σε παραπέμψω σε δικό σου ποστ απόσπασμα του Νίκου Ξυδάκη, απόσπασμα βιβλίου "Αυτό είναι η ζωή σου, τι νόμιζες;" Έτσι είναι, ότι μας κάτσει και μπορέσουμε και προλάβουμε. Στο εργοστάσιο δουλεύουν 70 εργάτες, μεροκάματο 30 ευρώ, δουλειά σκληρή και άχαρη, και φόβος πολύς μη τυχόν και χάσουν τις δουλειές τους. Τι να πούμε κι εμείς; Τι είμαι εγώ; καλύτερη και απαιτώ να έχω περισσότερα; Τυχερή που έχω περισσότερα, αυτό είμαι. Α δε γίνεται, έχω πολλά να πω, θα τα κάνω ποστ!